Roadtrip Northern-Ireland

15 september 2013 - Dublin, Ierland

Hello everyone and welcome to my first blog!

Het is ondertussen sinds ons vertrek bijna al een week verder, dus we hebben al heel wat dingen gezien!
Maar we beginnen bij het begin!

Zondagnacht zijn we rond 3u opgestaan om vroeg te vertrekken en rond 6u s'ochtends de eurotunnel richting het Verenigd Koninkrijk te halen. Vele km's afgelegd in de regen, maar uiteindelijk via de nationale banen onze weg gevonden naar Llangollen waar we onze eerste nacht in de tent hebben doorgebracht.

04 Wandeling Abbey Farm (1)

De camping was gelegen bij een oude Abbey! (zie foto) Zeer prachtig dus! Eenmaal de tent opgezet was,  hebben we nog een kleine wandeling gemaakt in  de heuvels van Llangollen.

05 Islandmagee (10)De volgende dag (dinsdag) hebben we de ferry genomen van Holyhead naar Dublin. Eenmaal in Dublin zijn we meteen doorgereden naar Larne waar we een mooie scenic route gevolgd hebben langs Islandmagee. (zie foto) Na de scenic route onze weg gezocht naar de carfunnock country park waar we een zeer mooi verblijf hadden.

04 Garron Point (4) De volgende dag weer verder gereden van Larne naar Cushendun. Onderweg zijn we vele leuke plekjes tegengekomen zoals Garron point (zie foto), Slemish mountain die jammer  genoeg  verdoken zat achter de mist, de scenic routes van Glenariff en Glenarm, Torr Head om zo uiteindelijk te eindigen in een kale caravanpark in Cushendun. We zijn dan maar gauw  iets gaan  koken aan de zee mits de caravanpark wat teleurstellend was, hebben we daar enorm veel geluk gehad om iets uniek mee te maken!! Dolfijnen! Volgens een lokale inwoner was het nog maar de 2de  keer in 40 jaar  tijd dat dolfijnen zo dicht in de baai van Cushendun kwamen jagen op makreel en wij hebben het met onze eigen ogen mogen bewonderen!

09 Torr Head (18)  10 Koken Cushendun (11)  08 Cushendun (11)

Van links naar rechts: Torr Head, Cushdun beach en Cushdun Cliffs

02 Murlough Bay (6) Donderdagochtend vertrokken richting Ballycastle, maar de scenic route van Torr head hebben we nog een 2de maal gedaan mits we deze zo mooi vonden en deze keer zonder regen en mist! Op het einde van deze  scenic route dan weer een leuke ontdekking gedaan: Murlough Bay! Een klein baantje die helemaal tot beneden de kliffen van Torr head gaat waar we uiteindelijk eindigden in een kleine baai met een klein  zandstrandje helemaal voor ons alleen!! Echt genieten van dit stukje Ierland!

04 Dark Hedges (3)Na Murlough Bay zijn we afgezakt naar Armoy om de Dark Hedges te gaan zoeken. Dit is een avenue waarlangs de Stuart family"beech trees" heeft geplant in de 18de eeuw om zo een indrukwekkende toegang te verkrijgen tot hun huis. Daarna zijn we nog langs Kinbane Castle, Carrickarede rope bridge en Giant's Causeway gepasseerd. 1 voor 1 een must-see naar onze mening. Kinbane Castle is een magnifiek uitkijkpunt verdoken achter de kliffen, Carrickarede rope Bridge is een leuke uitstap om zo een uitzicht te krijgen op de kliffen en last but not least, The Giant's Causeway! Dit is unesco-erfgoed die je zeker eens moet bezoeken! Prachtige uitzichten, magnifieke natuurfenomen en een leuke audiogids zorgden voor een interessante namiddag. S'avonds zijn we in een topcamping gestrand in Bushmill. Geen tijd voor een douche, want we waren uitgehongerd! Dus op aanraden van de eigenaar maar in onze trekkings-kleren naar de "Distiller's arms" vertrokken. Eenmaal binnen bleek dit toch wel een heel chic restaurant te zijn en voelden we ons redelijk underdressed. Maar de gastheer stelde ons al snel gerust dat die dikke wandelschoenen, trekkingsbroek en regenjas geen enkel probleem vormden. Al bij al ons er niets van aangetrokken en lekker genoten van een goeie Ierse steak en een lekker stukje vis met knoflookpuree! Echt genieten! Uiteindelijk moe en voldaan maar in onze tent gekropen.

07 Kinbane Castle (2)  08 Carrickarede Rope Bridge (23)  09 Giant\'s Causeway (2)  09 Giant\'s Causeway (7)

Van links naar rechts: Kinbane Castle, Carrickarede Rope Bridge, Giant's Causeway (2x)

01 Old Bushmill Distillery (2) S'ochtends weer vroeg opgestaan. (want in zo'n tent slaap je toch nooit zo goed) In Bushmill ligt de welgekende "Old Bushmill Distillery". De oudste whiskey distillery in Ierland (sinds 1608) en de enigste locatie  waar ze de Bushmill whiskey maken. Via een begeleide toer veel te weten gekomen over de manier waarop whiskey wordt gemaakt en het verschil tussen Ierse en Schotse whiskey.
 Na het bezoek aan de Bushmill Distillery zijn we vertrokken richting Coleraine.
 Die dag hebben we eigenlijk veel rondgereden, maar niet zoveel interessante dingen gezien. De enige locaties die het vermelden waard zijn, waren Dunluce Castle, Whiterocks en Mussenden Temple.

Langs Mussenden Temple hebben we wel een zeer mooie wandeling gemaakt waar er allerhande kleine bezienswaardigheden waren zoals bishop's gate, lion's gate, bishop's garden, klein meertje in de tuinen, etc... Samengevat was dit gewoon een zeer leuke wandeling waarbij je regelmatig een leuk nieuw plekje/gebouw/ruïne ontdekte.

02 Dunluce Castle (12)  03 White Rocks (14)  05 Downhill Demesne and Mussenden Temple (12)  05 Downhill Demesne and Mussenden Temple (17)  05 Downhill Demesne and Mussenden Temple (28)  06 Benone (6)

Van links naar rechts: Dunluce castle, Whiterocks beach, Mussenden house (2x), Mussenden Temple en Benone Beach

01 Scenic Route Benone (3)Zaterdag! De laatste dag van onze roadtrip! Het enigste dat nog overbleef van de Causeway Coastal route is de baan naar (London)derry! In de voormiddag maar begonnen met de scenic route vanuit Benone waar we een mooi uitzicht hadden over Lough Foyle met een mooie regenboog erbij!
(London)derry was op zichzelf iets minder dan we er hadden van verwacht. Het was wel een mooi stadje met enkele kerkjes en bezienswaardigheden. Rond 13u dan maar vertrokken richting Bray, want Evelien haar gastfamilie verwachtte ons! Die dag dus niet veel bezocht, maar heel veel gereden. Eenmaal aangekomen in Bray nog even een kijkje gaan nemen in het centrum zelf en de kust. Leuk en gezellig stadje.

02 Londonderry (3)  03 Bray (2)

Van links naar rechts: Londonderry en kamer gastgezin

Na een koffie en een warme choco in één van de coffeehouses zijn we gaan kijken bij de gastfamilie! Na een hartelijk ontvangst, alles uit de auto geladen en hebben we de kamer ingericht. Het is een grote, mooie, nette kamer met veel buiten licht! 's avonds hebben we lekker gegeten en interessante gesprekken gevoerd.

Dat was dan in een korte! vorm ons avontuur van de eerste week.

Tot hoors!

Evelien en Jon

1. Hilde:
    16 september 2013
    Terwijl ik in ziekteverlof ben toch een beetje mee van de reis aan het genieten al is het dan op afstand :-) H
  2. Evy:
    19 september 2013
    Superleuk om te lezen! Geniet ervan met volle teugen.