Het sensorische trail, Devil's glen,...

7 oktober 2013 - Bray, Ierland

Hello!

Hier ben ik weer met een nieuw klein verslagje!

Vandaag ga ik het wat meer hebben over het sensorische pad In Festina Lente!

Het sensorische trail wordt zo goed als in elke sessie gebruikt (als het weer het toelaat..). Het is een aangelegde wandelroute die we met de kinderen op het paard afleggen. Het pad is zo opgebouwd dat we op het moment zelf kunnen kiezen welke stukken we ervan meepikken. Tijdens deze wandeling worden de meeste zintuigen van de ruiters gestimuleerd, nl gezichtsvermogen, gehoor, evenwicht, reuk- en tastzin.
Het pad is deels opgebouwd uit (verschillende geurende) houtschors, beton en kiezelstenen. Daarnaast is er ook een geul waar de paarden door het water kunnen lopen.
Verder vind je op het pad een houten brug, een tunnel, een bos en tal van sensorische pads met figuurtjes op. Een aantal "kabouter" huisjes, waarvan de deurtjes open gemaakt kunnen worden en waar soms een "verassing" in verschuild ligt. In het bos staan er bomen die allemaal verschillende soorten "vruchten" hebben vb kastanjes,... En last but not least! er zijn tal van heuveltjes op en langs het pad.

Tijdens de wandeling worden de ruiters constant uitgedaagd om te stretchen, vb als ze in de huisjes kijken, wanneer ze aan de pads voelen,.. Daarnaast worden ze blootgesteld aan verschillende geluiden nl. het paard dat stapt op de beton, in het water, op de kiezelstenen,.. deze verschillende ondergronden voelen ook telkens anders voor de kinderen vb de houtschors veert mee voor het paard, de beton is hard dus dan voelt het wandelend paard net iets anders aan.
Het spetterend water is een feest voor het oor, het zicht en het gevoel van de personen. Dit is samen met de heuvels de favoriet van de kinderen!
Eigenlijk zou je het zelf eens moeten kunnen ervaren! Dan pas krijg je een idee van hoeveel verschillende sensaties het pad met zich mee brengt! Ik ga proberen in de loop van de week wat foto's te trekken van het pad, een beeld zegt zoveel meer dan dat je met woorden kan uitleggen!

Gisteren ben ik er weer op uitgetrokken!

00 Devil\'s Glen (1)

Ik was van plan een clif waldeling te maken in het bos van Devils's Glen. Maar helaas was het pad niet goed aangeduid, waardoor ik na nog geen kilometer gewandeld te hebben al "verloren" liep. Gelukkig kwam ik rode pijltjes tegen, dus ben ik deze maar gaan volgen :-D Het pad liep langs een bruisend riviertje en kwam uiteindelijk uit bij een mooie waterval! Het was dan wel geen clif-wandeling, maar toch ook zeker de moeite waard!

00 Devil\'s Glen (19)    00 Devil\'s Glen (8)    00 Devil\'s Glen (7)

Na deze aangename wandeling besloot ik naar Mount Usher Garden te gaan. Dit is 1 01 Mount Usher Gardens (17)van de de 3 tuinen die is uitgekozen tot mooiste en romantische tuin van Ierland. Ik vond de kleurschakeringen super om te zien, je zou soms denken dat het een schilderij is! Al vermoed ik dat het in de lente en de zomer nog een veel mooier is.

01 Mount Usher Gardens (10)  01 Mount Usher Gardens (20)    01 Mount Usher Gardens (22)  01 Mount Usher Gardens (24)

Ik kreeg net te horen dat ik 1 van de pony's, Scooby Do onder mijn hoede krijg! Scooby is een pittige (op dit moment nog zonder manieren!) welsh B pony, die uitgeleend word aan Festina. Hij word voorlopig enkel gereden door de gevorderde ruitertjes, maar het is de bedoeling dat hij ook als therapie pony gebruikt kan worden. Morgen gaan ze mij filmen terwijl ik met hem aan de slag ga, en krijg ik extra advies en richtlijnen. Spannend!

Zo dit was het weer voor vandaag!

Volgende keer heb ik hopelijk wat foto's over het sensorische trail! Als het me lukt ga ik jullie dan ook wat meer uitleg geven over de verschillende programma's binnen de Festina Lente Foundation. En natuurlijk houd ik jullie op de hoogte van de vorderingen met Scooby Do!

Groetjes!

1. Sarina Peeters:
    16 december 2013
    Wow, amai Evelien, ik word instant jaloers van uw foto's en uw verhalen :) knap!