Afgelopen week

30 september 2013 - Bray, Ierland

Dag Iedereen!

Hier ben ik weer met een kleine update!

Aangezien ik werk van dinsdag tot en met zaterdag, had ik maandag weer de kans om op stap te gaan! Powerscourt estate stond op het programma, het is en groot domein met verschillende bezienswaardigheden.
01 Powerscourt garden (38) In de ochtend heb ik het huis en de tuin bezocht. Het is een gigantisch huis, waar je  slechts bepaalde zalen mag bezoeken. De tuin is 200 jaar geleden ontworpen, waardoor  er nu enorme bomen bomen staan. De vogels hielden er dan ook een heus concert! Ik  heb enorm genoten van de rust en het uitzicht van de tuinen!

02 Powerscourt river walk (1) Nadat ik de tuin wel 2 keer door gewandeld had besloot ik om een kijkje te nemen bij de river walk. Dit was enkel toegankelijk voor de leden van Powerscourt. Ik mocht het memberskaartje van mijn gastfamilie gebruiken en kon dus genieten van dit stukje natuur! Na een wandeling langs de rivier besloot ik verder te gaan naar de waterval.

03 Powerscourt waterfall (4)Hier had ik eerlijk gezegd wat meer van verwacht. Het was op zich een mooie waterval, maar het was erg toeristisch (op zijn Iers) uitgebaat. Je kon letterlijk met je auto tot aan de waterval rijden, je auto daar neerplanten en een bbq,.. houden. Men ziet het als een lunch/relax plaats ipv een mooi stukje natuur. Het stuk natuur rond de waterval was dus ver zoek. Maar na wat verder gewandeld te hebben viel het allemaal nog wel mee.

Al bij al was het een aangename dag met heel wat rust en mooie dingen!

Dinsdag was het weer tijd om aan de slag te gaan! De week was nogal "speciaal" door ziekte van coaches (de griep is hier aan het rond gaan), een uitstap van de studenten,.. zag mijn week er totaal anders uit dan normaal. Op sommige dagen voelde ik me een echte stalmedewerker (uitmesten, opzadelen, afzadelen, opruimen,..) en had ik weinig interactie met cliënten. Maar op andere dagen mocht ik zieke coaches vervangen en mocht ik meewerken in programma's waar ik normaal weinig mee in contact kom. Zo heb ik donderdag mee geholpen in het Equine Facilitated Educational Programma, er kwamen 3 meisjes die op school moeilijkheden ervaren. Ze komen naar Festina om mee te werken met de paarden.(op de weide te zetten, uit te mesten,...) Hierdoor krijgen ze meer zelfvertrouwen, zijn ze even weg uit

Retirement field (5)het schoolse en leren ze toch heel wat belangrijke dingen (samenwerking, sociale vaardigheden,..)! Ik vond het vooral interessant om te ervaren hoe verschillend de meisjes waren en op welke manier ze in interactie traden met elkaar en de paarden.

Daarnaast heb ik deze week ook de kans gehad om 2 maal mee te gaan naar de weide voor de oude paarden! Het is echt een super grote weide in een prachtige omgeving! Ik vind het dan ook super dat Festina hun gepensioneerde paarden nog een super leven geeft. Ook is het me opgevallen dat er enorm rekening word gehouden met de gezondheid van de paarden, voor elk paard is er een gewichtslimiet voor de ruiter, elke week word bekeken hoeveel de paarden gewerkt hebben en wie meer of minder moet werken. De paarden mogen maar in 3 sessies per dag gebruikt worden, moeten elke dag minimum 2 uur op de weide staan en elke week krijgen ze zeker 1 dag "vakantie" (een hele dag op de weide).
Wat me verder erg opvalt is dat mensen hier erg dankbaar zijn, elke ouder, elk kind, elke coach,.. waarmee je werk bedankt je elke keer opnieuw! Daarnaast zegt iedereen goedendag tegen iedereen! (was wel even wennen in het begin)

01 Glendalough (16) Gisteren was ik eigenlijk van plan om te werken voor school, maar s'morgens zag ik de zon  al door de wolken komen en besloot ik er maar op uit te trekken. Je weet immers nooit  zeker hoe het weer de dag erna zou zijn.. Aangezien ons vorig bezoek aan Glendalough  letterlijk in het water gevallen was, besloot ik om terug naar daar te gaan. Op aanraden  van Jon nam ik de witte wandeling, het was stevig klimmen, maar zo de moeite waard! Het uitzicht was schitterend! Ik laat de foto's voor zich spreken!                                                                                                                                      01 Glendalough (2) 01 Glendalough (21) 01 Glendalough (28) 01 Glendalough (29)

Na enorm genoten te hebben van deze wandeling ben ik nog door gereden naar Wicklow- en Sally Gap. Dit was echt magnifiek!! Als ik kon zou ik het zo in mijn broekzak steken en mee naar huis nemen! (kijk en geniet!)

04 Sally Gap (1)  05 Lough Tay (1)    03 Glenmacnass Waterfall (3)  02 Wicklow Gap (5)

Dit was het avontuur van afgelopen week!
Groetjes en tot binnekort

1. Agnes:
    30 september 2013
    dag Evelien,
    Zo te zien heb je het daar wel naar je zin! En zo'n prachtige omgeving, je zal dan ook wel tegelijk een vakantiegevoel erbij hebben met zo mooie natuur!
    Als je dan ook nog gelijkertijd nieuwe ervaringen opdoet op pedagogisch en paardenvlak dan kan het ook niet stuk hé
    Geniet maar tenvolle van je verblijf ginder!

groetjes
    Agnes