Voorstelling Festina Lente

21 oktober 2013 - Bray, Ierland

Dag iedereen!

Een tijdje geleden had ik beloofd om wat meer informatie te geven over de werking van Festina Lente. Vandaag had ik eindelijk de tijd om alles eens uitgebreid op een rijtje te zetten! 
Het is meer geworden dan ik verwacht had!

 

Zoals jullie waarschijnlijk al vernomen hebben loop ik stage in Festina Lente in Ierland (Bray). Festina Lente (foundation) is een non-profit organisatie die een brede waaier aan activiteiten aanbied aan personen, die hun noden buiten het gewone hulpverleningsproces vallen. Ze dragen sociale en economische inclusie en ondersteuning voor personen in een risico situatie hoog in het vaandel. Alle activiteiten richten zich op individuele keuze, persoonlijke ontwikkeling, succes ervaringen en vooruitgang.

Festina Lente bestaat uit vier onderdelen nl.

1.       Accredided learing: Dit is zoals we het noemen “the college”. Festina Lente bied 2 opleidingen aan, aan personen met  special needs. (daarnaast bieden ze nog 2 opleidingen aan, maar deze zijn niet voltijds) De opleidingen worden erkend en gesubsidieerd door de overheid. (Ierland bezit over een heel ander school systeem, waarin opleidingen voor personen met een disability opgenomen zijn in het reguliere onderwijs systeem!! erg interessant!) De 2 opleidingen die festina aanbied zijn:

  • Het Transition training programma: het is een soort “tussen/oriëntatie jaar”, veel personen hebben na het secundaire onderwijs nog geen duidelijk beeld van wat ze verder willen doen met hun leven. Dit programma gaat samen met hen opzoek naar waar hun interesses liggen en hoe ze deze kunnen inzetten in hun verdere leven.
  • Het Equestrian training programma: Deze opleiding duurt 3 jaar. De studenten leren er alle vaardigheden die ze nodig hebben om te werken in een team binnen de paardensector.
     

2.       Equistrian centre:

  • Term lessons: dit zijn de gewone mainstream groeps paardrijlessen. In deze groepen bevinden zich geen personen met een disability. Maar het komt erg vaak voor dat er zich gedurende deze lessen, in dezelfde ruimte, een persoon met een disability (met zijn persoonlijke coach) bevind en dat deze op zijn eigen niveau mee deelneemt aan het groepsgebeuren.
    Daarnaast worden deze lessen altijd gevolgd door een half uur stable management class, hierin leren de kinderen hoe ze met een pony/paard moeten omgaan,…
     
  • Privee lessen: De privé lessen zijn bedoeld voor zowel personen met als zonder special needs. De lessen zijn gericht op het “echt” leren paardrijden rekening houdend met het niveau van de individuele persoon. Ook deze lessen vinden vaak plaats in een gedeelde piste, wat zorgt voor inclusie.
     
  • Ponykamp: Tijdens elke vakantie worden er ponykampen georganiseerd voor kinderen (zonder een beperking)
     
  • Special olympics: Elk jaar nemen ruiters en medewerkers (met special needs) deel aan het onderdeel paardrijden tijdens de nationale special olymics Ook dit jaar zijn de trainingen weer volop aan de gang. Men hoopt dat er dit jaar (zoals vier jaar geleden) ruiters geselecteerd worden om deel te nemen aan de olympische spelen op wereld niveau.
     
  • Troy: Troy is een mechanisch paard. Troy word ingezet voor verschillende personen. Zo word hij gebruikt bij ruiters die angst hebben, door op troy te rijden krijgen ze al een gevoel van hoe het paard beweegt, leren ze hoe ze moeten lichtrijden in draf, krijgen ze een betere balans,… Verder word Troy gebruikt voor zwaardere personen met en zonder disability, zodat men eerst de bewegingen, balans en spierkracht kan opbouwen op Troy zodat de paarden rug ontlast word.
     
  •  Therapeutic riding: Deze sessies richten zich op kinderen/jongeren/volwassenen met special needs. Er word voornamelijk aandacht besteed aan balans, coördinatie, versterken van de spieren van het bovenlichaam,.. Wanneer een persoon op het paard zit worden bovenstaande elementen gestimuleerd door de driedimensionale beweging van het paard. Daarnaast word er gebruik gemaakt van het sensorische trail (zie vorige reisverslag) en diverse oefeningen die de fysieke, cognitieve en emotionele groei stimuleren.
     
  • Equine facilitated programma’s: (hierbij word niet op het paard gereden!)
     
  •  §  EAL Equine Assisted Learning): is een proces waarin mensen (in groep of individueel, met of zonder beperking) werken aan hun persoonlijke ontwikkeling vb. het aangeven van grenzen, cummunicatie, leiderschapsvaardigheden, vertrouwen, probleemoplossende vaardigheden, persoonlijk bewustzijn,… Tijdens de EAL sessie word er met het paard op de grond gewerkt. Het paard word als spiegel gebruikt, de lichaamstaal en de daden van het paard worden terug gekoppeld naar de persoon, die er op zijn beurt over reflecteerd.
     
  • §  EFEP (Equine Facilitated Educational Programme): Dit is een programma waar lagere schoolkinderen at risk, één voormiddag per week naar Festina komen om op een ongedwongen manier vaardigheden te leren. (zelfbewustzijn, maatschappelijk/sociaal bewustzijn, zelfmanagement, responsible problem solving, sociale vaardigheden, en op een verantwoordelijke manier beslissingen nemen).
    Ze worden betrokken bij de zorg en training van de paarden, waarbij het paard als spiegel word ingezet om bewust te worden van zichzelf en de omgeving.
     
  • §  SHP (Supported Helpers Progamma): Dit programma is er op gericht om kinderen en jongeren met special needs te ondersteunen zodat ze kunnen meehelpen in de dagelijkse zorg voor de pony’s en paarden. Hun taken bestaan uit het mesten van de stallen, de pony’s borstelen, het van en naar de weide brengen, het onderhoud van het materiaal,.. Afhankelijk de sterktes en noden van de kinderen krijgen ze 1 op 1 begeleiding of werken ze samen in een groep. Een recente studie heeft uitgewezen dat dit programma een positief effect heeft op zelfvertrouwen, sociale vaardigheden.

 

3.       Walled garden: Dit is een tuin omringd met hoge muren. Deze tuin heeft verschillende functies. Nl.  personen van het transition training programma helpen met het onderhoud van de tuin, er bevinden zich standstuintjes, er worden (inclusie) workshops gehouden voor kinderen en volwassenen, men gebruikt de tuin tijdens de therapeutic riding sessions,..
De voornaamste functie van de tuin is een ontmoetingsplek waar IEDEREEN (men of zonder disability, betrokken bij festina of niet,…) welkom is en waar men samen kan genieten van een kop koffie of thee en zo tot rust kan komen in de natuur.

 

4.       Soal anois: is een dagcentrum voor personen met een intellectual disability met een eventuele dubbeldiagnose. Dit centra is voornamelijk opgestart voor de personen die na 1 van de opleidingen, niet aan de slag kunnen als werknemer of niet verder kunnen studeren door een hogere ondersteuningsnood. Toch streeft men in het centra naar individuele onafhankelijkheid en tracht men zoveel mogelijk te streven naar inclusie en maatschappelijke betrokkenheid.

 

Zo dit was heel wat leesvoer :D Ik hoop dat jullie het interessant vonden!
Groetjes en tot de volgende!