Co. Meath

20 oktober 2013 - Bray, Ierland

Hi!

Afgelopen week was weer een verrassende week!

SallyVrijdag kwamen ze filmen voor een kinder tv programma op rte. Twee reporters namen het tegen elkaar op om opdrachten uit te voeren te paard. Beiden hadden nog nooit paard gereden. Ze hadden mij de dag ervoor laten weten dat ik misschien 1 van de paarden zou leiden. Maar uiteindelijk demonstreerde ik de opdrachten (op sally, zie foto) voor de camera en hielp ik beide mannen met hun paardrijkunsten :D. Wat wel erg grappig was!
Het was zalig om nog eens te rijden! Dus binnen 2 weken ben ik te zien op de Ierse tv.

Newgrange (2)Dit wekend had ik echt een dagje "vakantie" nodig, dus ben ik er weer op uit getrokken. Ik heb enkele heritage sites in Co Meath bezocht. In de ochtend stond Newgrange op het programma. Newgrange is 3200 jaar v. Chr. gebouwd, wat het ouder maakt dan stonehenge en de piramides in Gizeh! Het speciale aan deze graftombes is dat er op een 5 tal dagen in december de ochtendzon binnen valt wat de hele tombe oplicht!

Newgrange (8)Een ander uitzonderlijk element is dat ze grote rotsblokken gebruikt hebben van de Wicklow mountens, welke zo een 80 km ver liggen van de tombe! Als je nadenkt over de manier waarop ze het gebouwd hebben en welke elementen er gebruikt zijn, dan lijkt het wel onmogelijk om het gebouwd te hebben zonder hulpmiddelen! (helaas mochten we in de tombe geen foto's trekken.. want de binnenkant is even indrukwekkend als de buitenkant)

Newgrange (1)  Newgrange (9)  Newgrange (34)

Daarna ging mijn reis verder naar Trim Castle. Dit is 1 van de grootste kastelen in Trim Castle (2)Europa in zijn tijd (1200) en is nog steeds het grootste kasteel in Ierland. Op dit moment zijn er enkel nog ruïnes overgebleven, maar deze zijn nog steeds erg indrukwekkend! Dit is tevens het kasteel waar Breavehaert is opgenomen!

Trim Castle (18)  Trim Castle (69)  Trim Castle (43)

Newtown abby (4)Na het bezoek aan Trim Castle deed ik de nabijgelegen Castle walk, deze ging langs Newtownabbey. Ook dit was een bezoekje waard!

Zo dat was het weer voor de afgelopen week!

Groetjes!